Sisustus & lifestyle since 2009

Search

Hei me muutetaan taas!


Uskotteko, jos mä sanon, että oon muuttanut elämäni aikana jo 30 kertaa? Totta se on, sillä mulla on ollut Suomessa jo 30 eri osoitetta! Kysyttäessä, mistä olen kotoisin, vastaankin usein että "en mä taida olla mistään kotoisin" ;) 

Jo lapsuudessani muutimme usein isän työn perässä. Yläasteelle siirryttäessä olimme muuttaneet jo 10 kertaa. Suurta lukua selittää se, että joukossa saattoi olla 2 muuttoa/ uutta kotia samalla paikkakunnalla, mutta muistan, että muuttaminen oli jo lapsena kivaa, sillä sain usein olla apuna ja näyttämässä muuttomiehille, mihin mikäkin huonekalu uudessa kodissa laitetaan. Mä olen perheemme ahkerien muuttojen myötä siis tavallaan kasvanut sisustajaksi!



Aikuisenakin vuokra-asuntoja ja muuttoja on ollut ja tullut - ja viikon päästä me muutetaan taas! Psykologisessa mielessä muutos on mielestäni aina ensisijaisesti mahdollisuus ja muutto senkin vuoksi jännittävä tapahtuma, sillä elämä tulee aika ajoin putsattua turhasta roinasta ja painolastista samalla! Totuttuja rutiineja on ihan hyväkin ravistella välillä. Parinvuoden takainen muuttomme kotikonnuilta tänne Hämeen sydämeen on herättänyt lähipiirissämme paljon keskustelua. Olemme myös saaneet kuulla olevamme rohkeita, kun sillä lailla lähdimme unelmiemme perässä. Mutta tottahan se on, sillä moni ei muuta elämässään kuin kerran = pois lapsuudenkodistaan!

Nyt kun perheessä on lapsia, muuttojärjestelyt vaativat jo hieman organisointia, kun on koulu- ja tarha-asiat ratkottavina, mutta itse muutto sujuu jo rutiinilla! On tavaroita, jotka kannetaan nyt uuteen kotiin jo kymmenennen kerran eli tietyt tavarat on ja pysyy. Sitten on niitä, jotka on ehkä hankittu vain nykyistä kotia silmälläpitäen ja myydään muuton myötä. Tai muuten vaan, kun naisen mieli muuttuu ;)


Vinkit!

  • Muutto kannattaa aina suunnitella hyvin etukäteen ja tehdä "to do" listat hoidettavia asioita varten (muuttoilmoitus, lehtien osoitteenmuutokset, sähkösopimus, koulu- ja tarhapaikat ym.) sillä tärkeitä hoidettavia asioita on yllättävän paljon.
  • Pakkaaminen kannattaa aloittaa ajoissa eli hankkia pahvilaatikot, teippiä, kuplamuovia, sanomalehtiä ym. ja pakatessa kannattaa kirjoittaa laatikon päälle, mihin huoneeseen tavarat ovat uudessa kodissa menossa + kirjoittaa hieman myös laatikon sisällöstä.
  • Suurin virhe on ajatella itse pystyvänsä kaikkeen. Kannattaakin hommata riittävästi muuttoapua - nimenomaan kantoapua! Ja muistaa palkita talkooväki kunnon lihasopalla ainakin!


Muuttaminen on mulle aina positiivinen juttu. Muutos on hyväksi, mutta joskus muutoksen merkitys avautuu itselle vasta jälkikäteen (asioilla on tarkoituksensa). Omat vanhempani ovat kyselleet itseltäni näin aikuisiällä, että onko lapsuudessa tapahtuneet monet muutot vaikuttaneet milläänlailla negatiivisesti omaan identiteettiini. Ehei, vastaan hetkeäkään epäröimättä. Jokainen muutto on osa minua, sillä muuttaminen on antanut ennenkaikkea elämänrohkeutta kohdata uusia asioita. Tämänpäivän minääni ei hevillä hetkauteta eli maailmani ei järky kovin pienestä. Muutto tarkoittaa myös uudistumista ja tavallaan puhdistautumista. 

- Mä koen olevani vapaa kuin taivaan lintu (lue: koukussa muuttamiseen)! 


Ja kun mulla vaan on nämä rakkaat ihmiset lähelläni, niin koti on siellä, missä sydän on. ♥ Sitä paitsi, kukapa ei toivoisi lapsistaan kasvavan maailman kansalaisia!

Mukavaa viikonloppua! Varmaan arvaatkin, mitä meillä tehdään viikonloppuna.. Pakataan muuttolaatikoita ;)

22 kommenttia

  1. Muuttaminen on rankkaa, mutta kaiken sen vaivan arvoista. Tulee ainakin perusteellisesti käytyä kaikki kaapit ja varastot läpi ja luovuttua turhasta :)

    Voimia pakkaamiseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, mistä sitä turhaa tavaraa kertyykin nurkkiin? ;)

      Poista
  2. Ihanan positiivinen postaus, tässähän melkein alkaa haluttaa muuttaa!
    Mukavaa pakkailua! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, muutaman kerran jälkeen se jo alkaa sujua! Vähän niinkuin pyörälläajo..

      Poista
  3. Täällä toinen muuttaja. Pikaisesti tein päässäni laskusuorituksen , olen muuttanut 27 kertaa elämäni 36 vuoden aikana. Nyt olen viimein rauhoittunut ja teen ennätystä: jo 6,5 vuotta SAMASSA kodissa.
    Tsemppiä teidän muuttorumbaan ja kivaa viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi wau, kiva kuulla! Sähän ehdit vielä vaikka mitä.

      Viikonloppuja myös sinne, AnuElina!

      Poista
  4. Mukavaa muuttoa,muistakaa levätäkin välillä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos, yritetään. Kiikkustuolissa sitten ainakin ehtii levätä ;)

      Poista
  5. Mina olen myos aika tottunut muuttaja.
    Aloitan pakkaamisen hyvissa ajoin.joten ei tule lopussa niin kiire.
    Taalla Israelissa kaytetaan aina muuttofirmaa,jotka purkaa vaatekaapit,sangyt ym,kantavat kaikki huonekalut ja laatikot autoon ja sielta uuteen asuntoon.He myos kokoavat huonekalut uudestaan.
    Ei tarvi mitaan lihasoppia keitella,pelkalla kahvikupilla ja kylmalla vedella selviaa antamisista,seka tietysti tipeista tyontekijoille.
    Itsellekin muuttopaivana haemme valmisruokaa,silla kuka ehtii siina hossakassa enaa ruokaa laitella....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikkis Lisay,

      Ulkomaille muutto se vasta onkin oma hommansa! Mekin ollaan käytetty muuttofirmoja, mutta Suomessa ei noin täyden palvelun muuttofirmoja taida ollakaan ;)

      Tällä kertaa muutetaan vain 5 km matka, joten otetaan ihan vaan kaveriporukka hommiin. Yhtä hyvin täytyy silti kaikki pakata, vaikka muuttomatka onkin lyhyt. Ja se on mun äitini, joka keittää aina maan mainion lihasoppansa muuttopäiväksi! Kuka sitä nyt oikeesti ehtis ees ruveta kokkaileen kaiken säpinän keskellä ;)

      Ihanaa viikonloppua Israeliin!

      Poista
  6. Oletpa ehtinyt! Laskeskelin kahdeksan asuntoa kotimaassa (josta yhteen olen muuttanut kolme kertaa), ensimmäinen koti johon ekan muuton jälkeen palasin kaksi kertaa ulkomailta.

    Ulkomailla olen asunut kahteen otteeseen, mutta ne muutot tein parin matkalaukun kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih, mä ihailen ihmisiä, jolla on rohkeutta ja mahdollisuuksia muuttaa ulkomaille! Meillä on haaveena talo etelä-Ranskassa, sitten joskus parinkymmenen vuoden päästä!

      Poista
  7. Ennen lapsia mekin muutimme mieheni kanssa vähintään kahden vuoden välein. Nyt on kuitenkin asuttu samassa osoitteessa jo 19 vuotta! Olet kyllä varmasti tosi ammattilainen muuttohommissa. Voimia muuttoruljanssiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! Mulla taitaa olla pisin aika 6v samassa osoitteessa ;)

      Kiitos muuttotsempeistä! Tsemppiä siinä tarvitaankin :) Ja organisointikykyä, priorisointia, hiven hulluutta ja ehkä lopussa apinanraivoakin! Kaaoksen keskellä mennään seuraava viikko!

      Poista
  8. Muuttaminen on taitolaji - ja minä en sitä kyllä hallitse ollenkaan. Pikaisella laskutoimituksella olen muuttanut 10 kertaa - ja mulla on tuota elettyä elämää aika lailla enemmän kuin sinulla;) - noistakin muutoista suurin osa on opiskeluajoilta. Tässä asunnossa ollaan asuttu heinäkuussa 13 vuotta. Ja kauhistuttaa ajatellakaan sitä rumbaa, kun tätä aletaan tyhjentää joskus. No, ensiksi muutetaan kesällä poika - kunhan saadaan rempattua se yksiö sille;)
    Aurinkoisia uusia tuulia ja rentoa muuttoa teille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meilläkin vanhin tytär 21v asustelee opiskelupaikkakunnalla jo avomiehensä ja kolmen kissan kanssa omassa kodissa. Eikä ole omena kauas puusta pudonnut! Siellä nimittäin sisustetaan myös ahkerasti ;)

      Mukavaa yksiön remppaa teille! Maalausta ja tapiseerausta varmaan ainakin? Mitä muuta olette suunnitelleet?

      Poista
  9. Hei, tosi kiva päivitys...muuttamisen suhteen olen melko lailla samoissa kanssasi ja taidan olla koukussa muuttamiseen, kun siihen on niin tottunut, muuttoja kertynyt varmaankin siinä 34 kaikkiaan ja vielä ei loppua näy :-)) Itse en ole oppinut lukuisista muutoista huolimatta organisoimaan...reipasta ja onnistunutta muuttoa teille, jään odottamaan uusia päivityksiäsi...
    XX

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon niin innoissani lähestyvästä muutosta! Onhan se rankkaa, juu, mutta tiedät varmaan tunteen, kun herää ekana aamuna uudessa kodissa. ♥ Lovely feeling!

      Poista
  10. Sinähän mestari olet;) Itse olen muuttanut vain 20 kertaa, ja nytkin taas neljä vuotta paikallaan pysyneenä olisin ihan valmis uuteen. Katsotaan... olen tässä hieman lämmitellyt miestäni tälle ajatukselle, mutta joissain asioissa hän on hieman dieseli, eli hitaasti lämpiävä:)

    Toimeliasta viikonlopunjatkoa... ja hyötyliikunnan iloa.

    Terkuin, Frida

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai sä oot muuttanut "vaan" 20 kertaa. Heh, sehän on rutkasti enemmän kuin suomalainen keskimäärin :)

      Munkin mies on vähän kuin diesel.. Itse asiassa toi on aika kauniisti sanottu, Frida! Mä olen käyttänyt termejä ilonpilaaja, ukkosenjohdatin tai kauniisti sanoessani konservatiivinen.

      Tuttuus on jollain tapaa puuduttavaa, uin mieluummin kaikessa uudessa!

      Suloista sunnuntaita!

      Poista
  11. GREAT POST:)
    Your blog is so wonderful and Im now following you:)

    If you want some cute swedish decor inspiration...check out my blog:)

    Have a great day dear

    LOVE Maria at inredningsvis.se
    (sweden)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hej Maria och välkommen!

      Actually, I read some Swedish Blogs but now I must come and check yours out ;) Sounds so inspiring!

      Kram, Sally

      Poista

Kommenttien valvonta on otettu käyttöön, joten kirjoittamasi teksti ei välttämättä tule heti näkyviin. ★